بادام دارای فواید بهداشتی شگفت انگیزی بر سلامت بدن است از جمله کاهش وزن و کاهش قند خون است و می‌تواند کلسترول مضر بدن شما را نیز تنظیم کند. بـادام غنی از چربی سالم، منیزیم، فیبر و ویتامین E است که می‌تواند اختلالات مغز و قلب، مشکلات گوارشی مانند یبوست، اختلالات تنفسی مانند سرفه، کم خونی و ناتوانی‌های جنسی را به میزان قابل قبولی بهبود دهد. همچنین خواص بادام بر سلامت دهان و دندان بسیار زیاد است. البته بـادام می‌تواند در صورت مصرف زیاد عوارضی مانند چاقی و همچنین مشکلات گوارشی به دنبال داشته باشد.

خواص بادام در بهبود کم خونی

از دیگر خواص بادام می توان در بهبود کم خونی نیز اشاره کرد. زمانی که گلبول‌ های قرمز شما توانایی جذب اکسیژن را نداشته باشند بدن شما دچار کم خونی خواهد شد. به دنبال کم خونی مشکلات دیگری همانند فشار خون و قلبی بروز می‌کند. علاوه بر این کم خونی یکی از عوامل کاهش کیفیت زندگی است. وجود مواد معدنی و مغذی در بادام به شما کمک خواهد کرد تا گلبول‌ های قرمز توانایی خود در جذب اکسیژن را افزایش دهند.

عوامل آهن، مس و ویتامین موادی هستند که خواص بادام در بهبود کم خونی را رقم می‌زنند. با مصرف کردن به هنگام و کافی بادام دریافت اکسیژن در گلبول‌ های قرمز بهبود و کم خونی به صورت تدریجی بهبود پیدا می‌کند.

انواع مواد مغذی موجود در بادام

انواع مواد مغذی موجود در بادام باعث شد که از سوی سازمان غذا و داروی جهانی نیز به عنوان منبع غنی از فیبر، پروتئین، ویتامین ای، مس، منیزیم، فسفر، پتاسیم مورد استقبال فراوانی قرار گیرد، همچنین بـادام دارای دیگر ترکیبات مهم از جمله تیامین، نیاسین و روی است. از دیگر ویتامین‌ های موجود در بـادام می‌توان به فولات، ریبوفلاوین، ویتامین ب ۶ و ویتامین ث اشاره کرد. در مقایسه با سایر اجزای تشکیل دهنده آجیل، بـادام مواد مغذی بیشتری دارد.

عوارض مصرف بیش از حد بادام

مصرف بیش از حد بادام ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، از جمله عوارض جانبی که برای مصرف بادام برشمرده‌اند عبارت است از:

  • مشکلات گوارشی: مصرف زیاد بـادام می‌تواند باعث یبوست و نفخ شود زیرا بـادام سرشار از فیبر است.
  • تداخل دارویی: اگر رژیم غذایی سرشار از منگنز دارید، مصرف بـادام می‌تواند باعث تداخل دارویی شود.
  • ازدیاد ویتامین E: عوارض جانبی مصرف زیاد ویتامین E، اسهال، نفخ، تاری دید، سردرد، سرگیجه و بی‌حالی هستند.
  • افزایش وزن: همان‌طور که مشاهده کردید بـادام کالری زیادی دارد، لذا اگر ورزش و فعالیت بدنی ندارید از خوردن زیاد بـادام اجتناب کنید.
  • افزایش سطح سموم بدن: بادام تلخ به داشتن اسید هیدروسیانیک معروف است که باعث علائمی مانند کندی سیستم عصبی و مشکل تنفسی که می‌تواند کشنده نیز باشد، می‌شود.
  • حساسیت و آلرژی: مصرف بـادام در مواد بسیار محدود آلرژی نشان داده است. از علائم آلرژی به بـادام می‌توان به مشکلات پوستی و تنفسی اشاره کرد.

قیمت بهترین بادام

انواع روش های استفاده از بادام

انواع روش‌های استفاده از بادام عبارتند از:

  • مصرف آن به عنوان آجیل و تنقلات
  • شیر بادام می تواند جایگزین خوبی برای شیر گاو باشد.
  • دانه بادام را به همراه کره بادام، نمک و مقداری ادویه دیگر روی تابه تفت داده وبه عنوان تنقلات مصرف کنید.
  • پودر بادام میتواند چاشنی دل نشین برای بسیاری از غذا ها باشد.