در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مختلفی از بادام که به فروش می رسندآشنا کنیم. همچنین تا حد امکان بورس فروش و قیمت این بادام هارا نیز به شما اعلام خواهیم کرد. انواع مختلفی از بادام در بازار وجود دارند که به فروش می رسند و هرکدام ویژگی های خاص خود را داشته و با توجه به این ویژگی ها نام گذاری و قیمت گذاری می شوند. اینجا ما علاوه بر معرفی کامل این بادام ها، بورس خرید و فروش آن ها را نیز برای شما عزیزان خواهیم گفت.

انواع مختلف بادام چیست؟

انواع مختلف بادام عبارت اند از:

  • بادام ربیع
  • بادام پوست کاغذی
  • بادام شکوفه
  • بادام مامایی

در ادامه به معرفی کامل بادام های بالا خواهیم پرداخت.

مغز بادام ربیع درجه یک:

بادام ربیع خصوصیاتی تقریباً مشابه بادام مامایی دارد. از لحاظ سختی پوست، پوستی سخت دارد. درصد مغز (نسبت مغز به میوه) : 33% است. همچنین درصد دوقلویی مغز : 56% می باشد.

اگر بخواهیم از لحاظ تجاری این نوع بادام را بررسی کنیم، از لحاظ تجاری بالا بودن درصد دوقلویی مغز مطلوب نمی باشد.

معیار درجه بندی کیفی این محصول به سایز بادام و روشن یا تیره بودن مغز آن بر می گردد.

خصوصیات مغز بادام ربیع (علی اکبر ربیع) که در لهجه عامیانه ی اصفهانی به آن رِبی نیز گفته می شود، شباهت زیادی به بادام مامایی دارد ولی از لحاظ قیمت تفاوت قابل توجهی با این نوع بادام بومی داشته و ارزانتر از انواع آن می باشد. همین امر باعث شده مغز بادام ربیع یکی از مناسب ترین موارد برای مصارف سبد آجیلی خانواده های ایرانی گردد. مغز تف داده ی این بادام از خوشمزه ترین آجیل ها می باشد و به دلیل داشتن روغن طبیعی بالا و طعم عالی آن برای تولید شیر بادام و گز بادامی یکی از بهترین گزینه ها از میان سایر مغزهای بادام می باشد.

بادام پوست کاغذی یا محب:

بادام پوست کاغذی با نامهای دیگری چون بادام نجف آبادی، سفید و محب (محب علی) نیز شناخته می شود. این بادام به دلیل داشتن پوستی نازک مناسب برای مصرف آجیل به صورت خام و تفت داده شده است و از مغز آن برای حریره نوزادان استفاده می شود. از لحاظ سختی پوست، پوستی نازک دارد. درصد مغز (نسبت مغز به میوه): نزدیک به 70% می باشد. همچنین درصد دوقلویی مغز: 20% است. بادام پوست کاغذی را با عناوینی چون نجف آبادی، محب، محب علی و بادام سفید می شناسند. دقت شود که در بازار بادام های دیگری چون منقا، دو بهره، فرانسوی، شکوفه و … نیز وجود دارد که پوست آنها همچون این بادام پوستی نازک و کاغذی است ولی قیمت آنها به مراتب پایین تر می باشد. خریداران محترم توجه کنند که این نوع بادام ها با پوست نازک و کاغذی را به اسم و قیمت بادام پوست کاغذی یا محب خریداری نکنند.

بادام شکوفه:

این بادام جزء یکی از انواع بادام های با پوست نازک و کاغذی می باشد که با نام بادام شکوفه یا شاهرود 13 میان باغداران شناخته می شود. پوست چوبی این بادام کمی سخت تر از بادام نجف آبادی یا محب است. از نظر سختی پوست، پوستی نازک دارد درصد مغز (نسبت مغز به میوه): 55 الی 60%می باشد. درصد دوقلویی مغز: 2 الی 5% است. نهال این بادام، دو رگه ی آمریکایی-فرانسوی است که محصول آن گاهاً با بادام فرانسوی (فرانیس) اشتباه گرفته میشود. بادام شکوفه AH3 یا همان شاهرودی 13، یکی از بالاترین درصد مغزها را داراست و همچنین میوه ی آن به سختی از درخت جدا می شود.

بادام مامایی:

بادام مامایی یکی از انواع بادام های بومی ایران است که در نجف آباد و شهرکرد کشت می گردد. به دلیل داشتن روغن طبیعی بالا در صنایع دارویی و بهداشتی مصرف زیادی دارد و مهمترین بادام صاداراتی ایران می باشد. از لحاظ سختی پوست، پوست سختی دارد.  درصد مغز آن (نسبت مغز به میوه): 36% می باشد. و درصد دوقلویی مغز: 48% است.  معیار درجه بندی کیفی این محصول به سایز بادام و روشن یا تیره بودن مغز آن بر می گردد. این بادام یکی از معروفترین و گرانترین بادامهای ایران می باشد.